Behoefte-analyse creatieve sector Groningen

31 januari 2012

Uit eerder onderzoek naar de werkgelegenheidsontwikkeling van de binnenstad van Groningen is gebleken dat de functie van de binnenstad geleidelijk aan het veranderen is.
De afgelopen jaren is er in de stad een trek van werkgelegenheid en bedrijvigheid uit het centrum naar de rand van de stad ontstaan.
Er is tegelijkertijd een ontwikkeling ingezet waarbij de binnenstad zich ontwikkelt naar een binnenstad waar ambiance, sfeer en entertainment bepalend zijn.
Een dergelijke binnenstad kan een aantrekkelijke voedingsbodem zijn voor kleine ondernemers en ZZP’ers in de creatieve sector, die hier graag starten of doorgroeien, en over het algemeen geen last hebben van bereikbaarheids- of parkeerproblematiek.

Binnen het onderzoek is specifiek gekeken naar de behoeften van kleine ondernemers en ZZP’ers (van 1 tot 5 werkzame personen) naar verschillenden vormen van huisvesting, mogelijkheden voor ontmoeten en netwerken en de behoefte aan kennis en informatie om te kunnen groeien of innoveren.
Voor de aanpak van specifiek wijkeconomische uitdagingen zoals leegstand en behoud of ontwikkeling van specifieke voorzieningen in wijken, kunnen de uitkomsten als basis dienen.

Deze rapportage geeft inzicht in de behoeften van de (creatieve) ondernemers in de stad op de onderzochte onderwerpen.