Met recht bediend

1 maart 2004

De kwaliteit van de dienstverlening is een belangrijk thema bij de uitvoering van de sociale zekerheid. Klantgerichtheid is een wezenlijk onderdeel van de kwaliteit van die dienstverlening.
Ook de waardering door klanten is een belangrijk aspect van de beoordeling van de eigen organisatie, zo stelt bijvoorbeeld het INK-managementmodel.
Het team Juridische Zaken van de dienst Sociale Zaken en Werk (Sozawe) van de gemeente Groningen heeft in de afgelopen anderhalf jaar intern een andere vorm gekregen. Nu die veranderingen achter de rug zijn, wil het team de kwaliteit van de dienstverlening nader onderzoeken en vastleggen in criteria.
De kwaliteitscriteria die de afdeling zelf stelt wil zij vergelijken met de ideeën van haar klanten. Tot haar klantengroep rekent het team Juridische Zaken de indieners van bezwaarschriften, de dienst Sozawe, de bezwaarschriftencommissie en de rechtbank. Via de ideeën van de klanten wil het team klantwaarden vaststellen, om zo tot een kwaliteitsstandaard te komen.
Het team Juridische Zaken heeft aan Bureau Onderzoek van de gemeente Groningen gevraagd een onderzoek te verrichten naar de ideeën van de indieners van bezwaarschriften.