Uit de val : onderzoek naar instrument ter beoordeling van potentiële uitvallers uit schuldhulpverlening

23 april 2010

In toenemende mate wordt er een beroep gedaan op Bureau GeldZorg en de Groningse Kredietbank, hetgeen onder meer leidt tot grote werkdruk en langere wachttijden. Deze ontwikkeling noopt Bureau GeldZorg en de Groningse Kredietbank tot het nadenken over differentiatie van het aanbod. Om het aanbod goed op de klanten af te stemmen, is het van belang vroegtijdig inzicht te krijgen in de verschillende typen klanten. Bedrijfseconomisch gezien kosten vooral de zogenaamde ‘uitvallers’ en recidivisten veel tijd en daarmee geld.

.Hoewel haar onderzoek zeer informatief is, biedt het Bureau GeldZorg en de Groningse Kredietbank te weinig aanwijzingen voor potentiële uitvallers. Zij hebben Bureau Onderzoek verzocht een diagnostisch instrument te ontwikkeling dat de consulenten handvatten biedt om potentiële uitvallers vroegtijdig te identificeren. De consulenten kunnen dan op basis van dit instrument eerder de gewenste stappen ondernemen.

Het probleem van uitvallers is niet uniek voor beide Groningse voorzieningen, maar speelt ook elders in het land. Naast de opdrachtgevers Bureau GeldZorg en de Groningse Kredietbank participeren Bureau Schuldhulpverlening Dordrecht, Budget Adviescentrum Deventer in dit onderzoek.

bekijk document